W Niedzielę Wielkanocną (20.04) Polanica zaprasza do kościoła pw. WNMP na pierwszy tegoroczny konert Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego. W programie: Msza łacińska Des - dur S. Moniuszki. Wystąpią Joanna Moskowicz (sopran), Magdalena Kulig (alt), Mateusz Myrlak (tenor), Makarij Pihura (bas), Zuzanna Bator (organy) oraz Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.
Dolnośląski Festiwal Muzyczny (DFM) powstał w 2013 roku. Jest to wydarzenie cykliczne, którego koncerty odbywają się niemal przez cały rok kalendarzowy. W programie festiwalu znajdują się zarówno koncerty muzyki klasycznej jak i jazzowej - swój repertuar prezentują uznani artyści oraz młodzi ambitni i zdolni muzycy. Jednym z pomysłodawców, a także dyrektorem festiwalu jest Magdalena Kulig, o część artystyczną wydarzenia troszczy się Magdalena Blum. W tym roku festiwal zainauguruje koncert wielkanocny. W programie: Msza łacińska Des - dur S. Moniuszki - utwór ośmioczęściowy o wielkim bogactwie środków muzycznych, oddający zarówno pasyjne cierpienie jak i wielką radość zmartwychwstania. Kompozycja łączy siłę z liryką, głosy solowe wnikają w chóralne, a na zakończenie utworu modlitwa rozszczepia się w szeroki akord. Koncert rozpocznie się o godz. 19.00 w kościele pw. WNMP.
Wystąpią:
Joanna Moskowicz – sopran, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi oraz studiów podyplomowych Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Artystka zdobyła wyróżnienie i nagrodę specjalną na III Konkursie Wokalnym im. H. Halskiej (Wrocław), została finalistką VIII Konkursu Wokalnego (Duszniki), Konkursu Pieśni Polskiej (Warszawa), konkursu La Boheme (Werona, 2009). W 2006 r. była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 r. stypendystka Richard-Wagner Stipendienstiftung w Bayreuth. Jest laureatką VIII Konkursu Moniuszkowskiego (nagroda specjalna dla najlepszego sopranu koloraturowego oraz najlepszej polskiej śpiewaczki, 2013). Od 2008 r. jest solistką Opery Wrocławskiej, a w 2010 r. debiutowała na deskach Opery Narodowej w Warszawie. Artystka współpracuje z Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Opera Nova w Bydgoszczy, Operą i Filharmonią Podlaską oraz Operą na Zamku w Szczecinie.
Magdalena Kulig - mezzosopran, absolwentka wydziału wokalnego wrocławskiej Akademii Muzycznej. Artystka występowała na licznych festiwalach i koncertach w Europie i Azji m.in. na Festiwalu Wratislavia Cantans, Międzynarodowym Festiwalu EuroSilesia, Oper im Berg Festival Salzburg, Opern und Konzettage Ruhpolding, Kammeroper Schloss Rheinsberg International Festival zur Forderung junger Opernsanger oraz Schleswig-Holstein Musik Festival. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych m.in. nagrody specjalnej na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej we Wrocławiu (2007), laureatką sekcji barokowej konkursu wokalnego w Bolonii (2008), zdobywczynią III miejsca na Tiit Kuusik International Lied Competition w Estonii (2011). Za płytę Elegie w 2012 r. otrzymała Wrocławska Nagrodę Muzyczną.
Mateusz Myrlak – tenor, absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertuje w Polsce i za granicą. Obecnie jest solistą w Operze Kameralnej w Warszawie, gdzie uczestniczy także w Letnim Festiwalu Mozartowskim. Jednym z jego ostatnich osiągnięć jest polska premiera opery B. Galuppiego „Filosofo di Campagna“, zrekonstruowana z weneckiego rękopisu. Jego repertuar obejmuje muzykę religijną, oratoria, jak również operetki.
Makarij Pihura – bas, absolwent lwowskiej Akademii Muzycznej. Obecnie kontynuuje naukę w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych. Zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym 21 Century Art w Worzele na Ukrainie (2006), wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Kruszelnickiej we Lwowie (2009) oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti im. Imricha Godina we Vrablach na Słowacji (2012). Obecnie jest solistą zespołu Don Kosaken Chor Serge Jeroff w Niemczech. W Operze Bałtyckiej występuje w roli Gawriuszki w Graczach w reż. A. Chyry.
Zuzanna Bator – jedna z niewielu kobiet grających na organach. Absolwentka Akademii Muzycznej (Katowice) i Staatliche Musikhochschule (Stuttgart). Artystka jest laureatką ogólnopolskich konkursów organowych: I nagroda (Wrocław, 2004), II nagroda (Kraków, 2008), dwa wyróżnienia (Poznań, 2008). Jest również półfinalistką konkursu międzynarodowego (Brno, 2007). Koncertowała m.in. na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, w ramach Festiwalu im. J. S. Bacha w Kościele Pokoju w Świdnicy, na XXXIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Gdańsku, a także na Musik zur Marktzeit w Heilbronn oraz na Orgelkonzert am Sonntagnachmittag w Stuttgarcie. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i niemieckiej fundacji KAAD.
Poznański Chór Kameralny łączy w sobie najlepsze tradycje polskiej chóralistyki oraz pełne pasji, otwarte podejście do sztuki. Znakomite efekty interpretacyjne osiągane dzięki poszukiwaniu najgłębszych źródeł inspiracji - począwszy od tekstu, przez harmonię, fakturę, formę po odkrywanie indywidualnych odczuć dyrygenta i śpiewaków - pozwalają Poznańskiemu Chórowi Kameralnemu zdobywać uznanie publiczności w kraju i za granicą. Zespół powstał w styczniu 2005 roku z inicjatywy Bartosza Michałowskiego - wieloletniego asystenta prof. Stefana Stuligrosza, twórcy słynnego Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Doświadczenie dyrygenckie zdobyte podczas koncertów z tym utytułowanym chórem, pozwoliło młodemu artyście stworzyć zespół, o który w krótkim czasie zaczęli zabiegać organizatorzy poważnych konkursów i festiwali. W latach 2006, 2007, 2010 chór trzykrotnie zdobywał GRAND PRIX uznanych konkursów chóralnych, otrzymując również nagrody specjalne: dla najlepszego dyrygenta, za najlepszą technikę wokalną oraz za najlepsze wykonanie muzyki współczesnej. Był oklaskiwany podczas jednego z najbardziej prestiżowych konkursów chóralnych na świecie w Marktoberdorf (Niemcy), a w lipcu 2010 otrzymał I Nagrodę i Nagrodę Publiczności Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Neuchâtel (Szwajcaria). W tym samym miesiącu Poznański Chór Kameralny odniósł spektakularny sukces podczas prestiżowego Schleswig-Holstein Musik Festival. W maju 2011, jako pierwszy polski chór wystąpił z legendarnym zespołem Concerto Köln. Koncerty w Mikołowie i Poznaniu zaowocowały kolejnymi wspólnymi projektami w 2012 roku, w Kolonii. W listopadzie 2011, po inauguracji festiwalu Musica Sacromontana z orkiestrą Czech Virtuosi oraz wykonaniu Carmina Burana z Polską Orkiestrą Radiową, chór został zaproszony na koncerty z legendarnym zespołem rockowo-bluesowym... Dżem, by chwilę później zagościć w Filharmonii Poznańskiej z III Symfonią Mahlera. 13 kwietnia 2012, w dniu 270. rocznicy prawykonania oratorium Mesjasz G. F. Handel'a, Poznański Chór Kameralny zaprezentował melomanom niezwykle rzadko prezentowaną, dublińską wersję arcydzieła. Zespołowi towarzyszyła Irish Baroque Orchestra z Dublina, a całość poprowadził Bartosz Michałowski. W tym samym roku zespół przygotował koncert prawykonań muzyki chóralnej dla festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, a także zainicjował autorski cykl koncertów muzyki dawnej "Historia muzyką pisana". Od sierpnia 2012 towarzyszy kolejnym edycjom Transatlantyk Festival, podczas którego koncertował m.in. z Markiem Ishamem i Sarą Andon. W 2013 roku, jako jedyny polski zespół, dołączył do światowych obchodów 70. urodzin Mortena Lauridsena, wykonując Lux Aeterna na chór i orkiestrę oraz organizując w Poznaniu polską premierę nagradzanego na światowych festiwalach filmu dokumentalnego o kompozytorze - Shining Night. A portrait of composer Morten Lauridsen. W tym samym roku chór wystąpił na festiwalach Nostalgia, Transatlantyk i Musica Sacromontana, koncertował ze znakomitymi skrzypkami - Agatą Szymczewską i Kubą Jakowiczem oraz przyjął funkcję oficjalnego zespołu Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, przygotowując koncert prawykonań utworów nagrodzonych w pierwszej edycji konkursu. Poznański Chór Kameralny nagrał 10 płyt CD, w tym między innymi album z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, zawierający prawykonanie ośmiogłosowego Ave Maria (2006), zapis światowej prapremiery kompozycji Jana Kantego Pawluśkiewicza Radość Miłosierdzia (2008), kompozycję Jacka Sykulskiego Wolności dla nas idzie czas (2009) oraz autorską płytę Anima aetheris (2009). Ponadto w 2010 roku ukazało się nagranie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego w oryginale i w wersji jazzowej, a rok później nagrania Requiem G. Faure oraz Deutsche Messe Ulricha Harbecke. Wśród najnowszych nagrań znalazły się: Missa solemnis in B Johannesa Baptisty Lohra wydana w 2012 roku, w ramach prestiżowego cyklu Musica Sacromontana, Oratorium o śmierci św. Filipa Neri Pasquale Anfossiego zarejestrowane w 2013 roku podczas kolejnej edycji świętogórskiego festiwalu oraz płyta Blu-ray, nagrana zespołem Dżem i orkiestrą Le Quattro Stagioni. Od 2007 roku Poznański Chór Kameralny regularnie współpracuje z Filharmonią Poznańską, realizując projekty a cappella oraz z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. W repertuarze zespołu dominuje muzyka współczesnych kompozytorów polskich (Łukaszewski, Jasiński, Penderecki, Górecki, Kilar, Bembinow) i zagranicznych (Lauridsen, Nystedt, Whitacre, Part). Śpiewacy nie stronią jednak od kompozycji renesansowych i romantycznych oraz dzieł wokalnoinstrumentalnych różnych epok.
Bartosz Michałowski założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego, dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, pomysłodawca i organizator znaczących przedsięwzięć kulturalnych. Ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych (2002) oraz laureatem nagrody specjalnej za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. Przez siedem lat (1998-2005) był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i drugim dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Poprowadził kilkadziesiąt koncertów tego chóru, również z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz orkiestry Sinfonia Varsovia. Z Poznańskimi Słowikami koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Litwie, w Rosji i w Japonii. W 2005 roku założył Poznański Chór Kameralny, który jest dziś jednym z najwyżej cenionych polskich zespołów wokalnych. Obok bogatego doświadczenia dyrygenckiego, Bartosz Michałowski przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu - ukończył kursy mistrzowskie u Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elssnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Bartosz Michałowski wielokrotnie realizował znaczące projekty wokalno-instrumentalne. Są wśród nich: Msza Koronacyjna W. A. Mozarta (z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej), koncert przebojów operowych (fragmenty oper m.in. Glucka i Moniuszki) w Filharmonii Poznańskiej z udziałem Chóru i Orkiestry Filharmonii, fragmenty oratorium Mesjasz G. F. Haendla z Chórem Filharmonii Poznańskiej i Orkiestrą Akademii Muzycznej Poznaniu, a także orkiestrą Sinfonia Varsovia. Wraz z Poznańskim Chórem Kameralnym i orkiestrami kameralnymi prezentował m.in.: Lux Aeterna Mortena Lauridsena, Magnificat Antonio Vivaldiego, czy prawykonanie Deutsche Messe Ulricha Harbecke. 13 kwietnia 2012, w dniu 270 rocznicy prawykonania oratorium Mesjasz G. F. Handel'a, Bartosz Michałowski poprowadził wykonanie niezwykle rzadko prezentowanej, dublińskiej wersji arcydzieła. Poznańskiemu Chórowi Kameralnemu towarzyszyła Irish Baroque Orchestra z Dublina.